NAMA :
KAK AINI


NO TEL:
013-6762701

AINI HOT OVEN

.Resipi tersendiri yang enak dan lazat.
.Dapatkan yang terbaik dari kami.
.Kami mengambil pelbagai tempahan untuk perkahwinan dan sebarang majlis serta jamuan.
.Kami juga menyediakan kek sebagai door gift dan cenderahati.
.Kami menjanjikan kepuasan hati anda dengan hasil kami.
.Dapatkan aneka kek, biskut, aneka talam, dessert dan pelbagai lagi dari kami.

9 Tip Pemakanan yang Sihat untuk Kita Amalkan


Tips Mudah untuk Merancang Diet yang Sihat & Cukup

Makan secara sihat bukan tentang jadual pemakanan yang ketat atau menjauhi diri daripada makan,makanan yang anda suka. Sebaliknya, ia adalah mengenai rasa kehendak anda untuk mempunyai lebih banyak tenaga, menstabilkan mood anda, dan menjaga diri anda untuk sihat kerana mungkin semua boleh dipelajari dengan mempelajari beberapa asas-asas pemakanan sihat. Anda boleh memperbanyakan pilihan makanan yang sihat dan belajar bagaimana untuk merancang ke hadapan untuk mewujudkan dan mengekalkan makanan yang lazat sambil berdiet yang sihat.


Tip pemakanan sihat 1: Tetapkan diri untuk kejayaan
Untuk menetapkan diri untuk kejayaan, berfikir tentang merancang diet yang sihat sebagai beberapa langkah-langkah yang kecil, terkawal dan bukannya satu perubahan drastik yang besar. Jika anda mendekati perubahan secara beransur-ansur dan dengan komitmen, anda akan mempunyai diet yang sihat lebih cepat daripada yang anda fikirkan.


Tip pemakanan sihat 2: Kesederhanaan adalah kunci
Orang sering berfikir pemakanan sihat kerana semua atau apa-apa cadangan, tetapi asas utama bagi mana-mana pemakanan sihat adalah kesederhanaan. Tetapi apa yang sederhana? Berapa banyak jumlah yang sederhana? Itu benar-benar bergantung kepada anda dan tabiat makan anda secara keseluruhan. Matlamat pemakanan sihat adalah untuk membangunkan diet yang anda boleh mengekalkan untuk hidup, bukan hanya beberapa minggu atau bulan, atau sehingga anda telah melanda berat badan ideal anda. Jadi cuba untuk berfikir kesederhanaan dari segi keseimbangan. Walaupun apa diet trend tertentu akan anda percaya, kita semua perlu keseimbangan karbohidrat, protein, lemak, serat, vitamin, dan mineral untuk mengekalkan badan yang sihat.
Bagi kebanyakan kita, sederhana, atau baki bermakna makan kurang daripada apa yang kita lakukan sekarang. Lebih khusus lagi, ia bermakna makan jauh kurang daripada barangan yang tidak sihat (gula bertapis, lemak tepu, contohnya) dan lebih sihat (seperti buah-buahan dan sayur-sayuran). Tetapi ia tidak bermakna menghapuskan makanan yang anda suka. Makan daging untuk sarapan pagi sekali seminggu, sebagai contoh, boleh dianggap sebagai sederhana jika anda mengikuti dengan makan tengahari yang sihat dan makan malam tetapi tidak jika anda mengikuti dengan kotak donat dan pizza sosej. Jika anda makan 100 kalori coklat satu petang, kira-kira ia keluar dengan menolak 100 kalori dari makan malam anda. Jika anda masih lapar, mengisi dengan hidangan tambahan sayur-sayuran segar.


Tip pemakanan sihat 3: Ia bukan hanya apa yang anda makan, ia adalah bagaimana anda makan
Pemakanan sihat adalah kira-kira lebih daripada makanan pada had anda ia juga tentang bagaimana anda berfikir tentang makanan. Tabiat makan yang sihat boleh dipelajari dan ia adalah penting untuk melambatkan dan berfikir tentang makanan sebagai khasiat bukannya sesuatu yang hanya untuk dimakan.


Tip pemakanan sihat 4: Makan buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna-warni
Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah asas diet yang sihat. Buah-buahan adalah rendah kalori dan nutrien padat, yang bermakna buah-buahan penuh dengan vitamin, mineral, antioksidan, dan serat.
Cuba makan buah-buahan dan sayur-sayuran berwarna-warni setiap hari. Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi kepekatan yang lebih tinggi vitamin, mineral dan antioksidan dan warna yang berbeza memberi manfaat yang berbeza, jadi makan pelbagai buah-buahan. Makanlah sekurang-kurangnya lima hidangan setiap hari.


Tip pemakanan sihat 5: Makan karbohidrat dan bijirin untuk lebih sihat
Karbohidrat dan sumber serat, bijirin terutamanya keseluruhan, untuk tenaga tahan lama. Di samping menjadi lazat dan memuaskan, bijirin kaya dengan fitokimia dan antioksidan yang membantu melindungi diri dari penyakit jantung, kanser tertentu, dan kencing manis. Kajian telah menunjukkan orang yang makan lebih keseluruhan bijirin cenderung untuk mempunyai jantung yang sihat.


Tip pemakanan sihat 6: Nikmati lemak yang sihat & mengelakkan lemak yang tidak sihat
Sumber lemak sihat yang baik diperlukan untuk menyuburkan otak, jantung, dan sel-sel, serta rambut, kulit, dan kuku anda. Makanan yang kaya dengan lemak omega-3 tertentu yang dikenali sebagai EPA dan DHA adalah amat penting dan boleh mengurangkan penyakit kardiovaskular, meningkatkan mood anda, dan membantu mencegah demensia.


Tip pemakanan sihat 7: Letakkan protein dalam perspektif
Protein memberikan kita tenaga. Protein dalam makanan dipecahkan kepada 20 asid amino yang merupakan blok binaan asas badan untuk pertumbuhan dan tenaga.Ia penting untuk mengekalkan sel-sel, tisu, dan organ-organ. Kekurangan protein dalam diet kita boleh memperlahankan pertumbuhan, mengurangkan jisim otot, imuniti yang lebih rendah, dan melemahkan sistem jantung serta pernafasan. Protein adalah penting terutamanya bagi kanak-kanak yang untuk membesar.


Tip pemakanan sihat 8: Tambah kalsium untuk tulang yang kuat
Kalsium adalah salah satu daripada nutrien penting dalam badan yang anda perlu dalam usaha untuk kekal kuat dan sihat. Ia adalah satu blok bangunan penting untuk kesihatan tulang sepanjang hayat serta banyak fungsi penting yang lain.
Tahap kalsium yang disyorkan ialah 1000 mg sehari, 1200 mg jika anda berusia lebih 50 tahun. Ambil vitamin D dan kalsium tambahan jika anda tidak mendapat nutrien yang cukup ini daripada diet anda.


Tip pemakanan sihat 9: Had gula dan garam
Jika anda berjaya dalam merancang diet anda yang kaya dengan serat buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin penuh, protein tanpa lemak dan lemak yang baik. Anda mungkin mendapati diri anda sihat secara semulajadi dan memotong makanan gula dan garam yang diambil.









0 comments:

Post a Comment